Wednesday 15 June 2011

- KISAH YANG MENYENTUH PERASAAN -

Aku pun tak ingat hari itu hari yang keberapa dalam bulan Ramadhan, Aku mcm biasa datang bekerja utk menunaikan tanggungjawab sebagai 'budak praktikal' . Hari itu entah hari keberapa aku berada di bilik bersalin.. aku bukannye nak bersalin pun, tapi sekali lagi diulangkan bahawa aku berada di bilik bersalin utk menunaikan tanggungjawab sebagai 'budak praktikal'. 


Pagi itu, keadaan bilik bersalin tu seperti kebiasaannya mmg sentiasa 'havoc'. Setiap bilik telah berpenghuni sejak pagi lagi.. Masing-masing menunggu giliran utk 'meneran'.  Bilik bersalin yg dipenuhi dengan gambar2 bayi yg tersenyum serta bunga2 di tampal dinding2 bagi mewujudkan suasana yg harmoni dan ceria ditambah lagi dengan suntikan senyuman para jururawat yang bertugas menambahkan lagi semangat serta motivasi utk aku memulakan tugas di pagi hari itu. :)


Tangisan bayi2 yang baru lahir mewujudkan suatu irama yang begitu unik sehingga memberi ilham utk para pencipta lagu menghasilkan karya yang sempurna! Bayi2 yang selamat dilahirkan ditempatkan di suatu ruangan untuk dibersihkan oleh jururawat yang bertugas. Bayi2 itu diusap dengan lembut. Sisa2 darah dan air ketuban yg dari rahim ibu yang melekat pada badan bayi dibersihkan.Curahan air yang begitu halus di alirkan kepada bayi untuk menerbitkan  kesegaran kepada bayi..Namun, Walaupun senyuman manis yang diberikan oleh sang jururawat,si bayi tetap menangis. Sang jururawat seolah-olah sudah biasa dengan keadaan itu, walaupun bayi itu tidak termakan dengan senyuman palsu sang jururawat, namun sang jururawat tidak berputus asa utk terus melemparkan senyuman.


Aku menjenguk kedalam bilik bersalin. Kelihatan Doktor2 dan jururawat2 sedang menyempurnakan tugas2 terakhir dalam menyambut kelahiran. Bayi telah selamat dilahirkan. Si ibu juga selamat melahirkan bayi. Namun tugas Doktor dan Jururawat harus diselesaikan. "Pintu yang dibuka harus ditutup semula."
Disitu lah,aku mula belajar melihat apa yg selama ini dikatakan 'sulit'. Aku mengenali 'sang uri'. 


"Banyaknya darah...." bisik aku dalam hati. Aku terus berlalu kebilik sebelah.


Dibilik sebelah, kelihatan jururawat sedang menyediakan peralatan di atas troli. 


"Os dah nak full ni, kita dah kena prepair barang2.Nak delivery ni..." Akak misi memberitahu aku dan misi2 yang berada dalam bilik itu.


Semua org dalam bilik itu pun bersedia utk menyambut bayi yang bakal dilahirkan. Wanita yang bakal melahirkan bayi itu diberitahu bahawa anaknya sudah hampir nak bersalin. Wanita yang berusia dalam lingkungan 25 tahun itu mengangguk walaupun muka nya menahan kesakitan.


Kedudukan wanita itu dibetulkan supaya mudah untuk proses bersalin. (Apa yang telah aku lihat tidak perlulah dinyatakan di sini ye....hihihi ) Wanita itu dah tak tahan, dia dah nak bersalin! 


"Push! Push! Push!" arah Misi yang sedang menunggu bayi keluar dari rahim wanita tersebut.
Semua yang berada dalam bilik itu mengarahkan wanita itu untuk meneran dengan cara yg betul supaya bayi dapat dikeluarkan dengan mudah.. 


Aku yang sedari tadi berada disisi wanita itu hanya memerhatikan gelagat misi2 tersebut. Salah seorang misi yang berada dlm bilik itu bertanya kepada aku, 


"kenapa kau tercegat je sebelah patient tu, taknak tengok ke mcm mana cara2 sambut bayi ni?"
" tak pe lah kak, saya puasa ni, tak elok tengok banyak sangat... boleh batal puasa saya! " hahaha sempoi x ayat aku??  Jururawat tu terus seyap. Aku bukan nak mengelak, tapi serius x sanggup melihat alat sulit orang lain lama2... Walaupun untuk belajar, tapi tengok lama2 pun x baik sangat... nnt org kata aku nak menggatal pulak...


"Teran lagi. teran, teran, Push!!!! " Aku tegok muka wanita tu, tengah meneran pun masih ayu.... Dalam hati aku, ni mesti anak pertama dia...Sebab tu aku mls nak g tgk bayi dia keluar.. kalau lah ada suami dia dalam bilik tu, mesti aku kena keluar. Masa orientasi dulu aku dah diberitahu bahawa student lelaki x boleh ada dlm bilik bersalin kalau suami pesakit pun ada dalam bilik bersalin.


Bayi dah nak keluar, tapi wanita tu masih lagi x pandai nak teran dengan cara yg betul. Tak boleh jadi ni, aku pun mesti kena ajar wanita tu cara yang betul supaya bayi dia tak lemas nanti.


"Kak, teran dengan betul, jangan berhenti. Push betul2" Arah aku.
Wanita itu pandang aku, mukanya yang ayu sedang menahan kesakitan utk meneran. Tiba-tiba dia genggam erat tangan aku lalu berkata, 


"Dik, maaf ye, akak nak pegang tangan adik " 


".............."


************************************
p/s - terharu dengan peristiwa ini. Disaat seorang isteri sedang bertarung nyawa utk melahirkan seorang insan di dunia ini, mereka memerlukan seorang lelaki @ suami untuk memberi semangat kepada mereka.


Renung-renungkanlah.....



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...