Wednesday 8 June 2011

PAGI JUMAAT DI KOTA BHARU...

Pagi itu, aku bangun seperti biasa...bukan bangun untuk pergi keje... tapi pegi ke tempat yg famous di Kota Bharu pada setiap pagi jumaat. Alahmdulillah cuaca pagi tu mmg cukup baik...Matahari yg ceria pagi itu membuatkan aku terlebih bersemangat utk bersiap-siap. Aku dah janji dgn 'Brader KB' nk ikot dia ke tempat tu. Dia janji nk jemput aku kat umah kalau aku bangun awal.... "Apa dia ingat aku ni kuat tidor mcm member2 aku yg lain ke?? sorry sikit la bro lu silap org!" getus aku dlm hati....


Awal pagi lagi aku dah siap.. janji kul 8 pagi Brader KB nk jemput aku.. tapi kul 7.30 pagi lagi aku dah siap... hahah bukan main semangat la aku ni ye..biase la.. aku ni x suka buat org tertunggu-tunggu..kalau Brader KB datang, xda la dia kena tunggu aku bersiap....


Seperti yang dijanjikan, Brader KB ni mmg menepati janjinya.. dia dtg tepat pada masa yg dijanjikan...aku pun meluncur naik kete Brader KB... CRV hitam milik Brader KB meluncur pelahan malalui jalan2 di Kota Bharu...Dalam kete, aku diberikan syarahan awal oleh brader kat sebelah aku ni yg diberi tajuk, "Pagi Jumaat Di Kota Bharu"  Dia kate, kalau dah duk KB tapi x pegi tempat ni mmg rugi.... Menurut Brader KB lagi, di sinilah kita boleh dgn Tok Guru kesayangan Rakyat Kelantan...Brader KB cuba utk memperbatul persepsi aku ttg tempat yg nk dia nk bwk aku ni.. "kita bukannya nk pegi dgr ceramah politik..tapi dengar ceramah agama.." sambung dia lg, "kalau xnk dengar ceramah, kita g shoping n tgk2 kedai2, cuci mate.." dlm hati aku, betul ke ade tempat mcm tu, sambil dengar ceramah, boleh g shoping... Best!!


Sampai di tempat yg dijanjikan, wahhhh...aku terlopong sendirian...Brader KB yg berada di sebelah melempang mulut aku perlahan  menyuruh aku menutup mulut yg terlopong... x sangka ramai betu orang. Tua, muda, kecil, lelaki dan perempuan sumernya ada...takkira darianak kecil sampai lah tua kerepot pun ada menghadiri pertemuan yg super hebat di pagi jumaat ini...Sumernye berketayap dan berjilbab.. 


Tak kira semua lapisan umur pun turut menghadiri ceramah agama yg diadakan setiap hari jumaat di kota bharu..Menurut Brader KB, kesemua yg datang ni bukan sahaja dari kota bharu..tapi seluruh pelusuk negeri serambi mekah ini... Semua hadir utk mendengar ceramah disamping berkumpul bersama-sama umat islamyg lain dalam mengeratkan hubungan silaturahim sesama saudara Islam.. Lihat sajelah gambar kat atas ni, anak2 kecil pun dibawa untuk mendengar ceramah agama yg disampaikan..Indahnya suasana di pagi jumaat ini yg x mungkin dapat kita rasai dimana2 negeri di seluruh Malaysia ni...







Ceramah agama yg diadakan pada setiap pagi jumaat ini sebenarnya terletak berdekatan dgn pasar lama MPKB, iaitu di bangunan Pas kota bharu...Aku seperti biasa, datang bukan utk mendengar ceramah agama tetapi aku dtg sebagai seorang pelancon yg ingin menikmati keindahan pagi jumaat di Kota Bharu... Begitu banyak bazaar dan gerai2 yg ada disitu... Majoriti peniaga adalah terdiri dari org melayu...Pelbagai barangan dan peralatan yg dijual..


Apa yg dapat aku perhatikan disini, peniaga lelaki dan peniaga wanita diasingkan tempat jualannya..Ditempat jualan lelaki ada juga pengunjung wanita yg datang membeli.. tetapi biler aku melalui ruangan niaga utk pengunjung wanita, jarang dapat lihat org lelaki di situ... Adoiiii aku dah silap tempat la..
Aku dengan Brader KB terus dengan misi kami berjalan sambil bershoping...Sebenarnya aku bukannya nak bershoping pun.. sajer je nak jalan2. Sambil aku berjalan , ada jugak aku dengar ceramah yang diberikan.. mmg xda unsur politik! Kekadang tu, aku pun tertunggu-tunggu suara tok guru memberi ceramah tapi masih suara org lain....Aku tengok, ramai jugak yg berjalan-jalan usha barang2 kat bazaar ni, tapi ramai jugak yg khusyuk mendengar ceramah yg disampaikan oleh penceramah yg aku pun x nampak muka sapa... hanya dengar suara je..sebab penceramah bukanlah duduk kat atas pentas yg tinggi yg boleh dilihat semua org malah, penceramah bukan lah berdiri dia tas mimbar masjid sepeti bg khutbah jumaat, tetapi penceramah duduk di kerusi yg tidak disaluti sebarang kemewahan dunia..












Kalau nk citer bab makan, mmg banyak kat sini... Kelantan mmg kaya dgn makanan... aku jadi rabun mata setiap kali melaui gerai2 makanan disini... selain kain pakaian yg dijual, terdapat juga barangan seperti perkakas dapur, barangan elektrik, ubat-ubatan tradisional ,malah ubat tenaga batin pun ade! Awek2 yg datang pun sumer berjubah.. paling seksi pun pakai baju kurung! sedap mata memandang, sedap lagi perut mak dorang yg mengandungkan dorang....


Apa yg dapat aku simpulkan disini, tidak hairan lah mengapa org kelantan ni biler kat negeri luar mereka terlalu akrab sehinggakan member sendiri ditinggalkan biler jumpa dgn sesama kelantan. Kata Brader KB, org kelantan ni biler kat luar jadi mcm adik beradik... Aku suka keharmonian di pagi jumaat di kota bharu ni sebab mmg aku xkan jumpa di tempat lain...Tidah hairanlah mengapa org kelantan begitu menyanjungi pemerintahan Islam Di Kelantan sbb keharmonian yg aku lihat di pagi jumaat ini mmg mendamaikan.


Biler dah penat berjalan perot aku punberbunyi sbb dari pagi x makan lagi ni...Brader KB pun bawak aku g pasar siti khadijah, pegi kat tingkat atas... ada foodcourt! aku pun berjalan dgn gaya cotroll...(aku xnk tunjuk sgt yg aku lapar sbenarnya) 




Arghhhh mmg terliur aku ngn Brader KB tgk udang galah yg besar ni.. aku ukur2 rasanya lebih besar dari tapak tangan aku ni....Mmg geram tapi x mampu nk beli sbb seeko je dah mencecah harga RM25... kami terpaksa batalkan hasrat nk mkn udang galah ni...  terliur x??? HaHaHaHa...


************************8


Sekian sahaja cerita di Pagi Jumaat.


Thanx Brader KB sbb bawak aku!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...