Saturday 4 June 2011

Gurauan Menjadi Kenyataan!

JuLai 2010


Setelah 3 tahun aku belajar di Kolej Pembantu Perubatan di sebuah negeri Minangkabau, aku dengan rasminya menjadi seorang penganggur bebas. Bebas ini membawa maksud aku bebas dari menjadi seorang 'student'! Bukan ape... bosan lah jadi student, asik kena buli aje... korang bayangkan biler budak bisu mcm aku ni kena buli? " baik boss", "baik doktor" ... Sumer kje student nk kena buat.. abis tu dorang tu goyang kaki je??....


Sebebas mana pun aku lepas abis belaja, aku masih lagi memikirkan kat hospital mana la aku akan bekerja nanti... Adekah aku akan tercampak atau dicampakkan oleh KKM nanti?
arghhh rungsing aku la mcm ni... Dah lah dorang kata lepas abis kursus induksi pada bulan 6 aritu dorang kata batch aku akan start bekerja sebulan dari tempoh tamat kursus induksi tue.. Kompem! So time tu la aku nk enjoy puas2... nak cari keje pun x bleh..sapa nk amik aku keje utk sebulan je??
so,mcm mana aku nk kumpul duit nie... nak mulakan hidup baru sebagai pekerja hospital yg berdedikasi?? hmmm


Pejam celik, pejam celik, masa kian berlalu.....masa utk bersuka ria terasa mcm x cukup je....
setiap hari bukak fesbuk, tanya kabar kwn2 kolej...ada ke yg dah dpt tau penempatan..ape ke..
Hati aku dah mula terasa x sedap.... dah dekat sebulan tempoh yg dijanji kan aritu tapi kenapa surat tawaran keje aku dan kwn2 x dapat lagi... dorang ni menipu ke? geramnya aku....


Beberapa hari kemudian, aku tgk kat fesbuk yg ada member aku yg dah dapat penempatan dengan semak secara online di internet..... aku pun hello2 kawan2 aku yg lain... dorang suruh aku g laman web kkm utk semak penempatan....Aku menjadi semakin suspen!!! arghhhh kat mana lah aku akan bekerja nanti...
Memang x sedap hati betul lah... Dalam hati aku biarlah dapat hospital yg dalam negeri aku ni aje...Hospital2 yang ada di selangor ni sumer nya hebat... katakan saje...Hospital Sg. Buloh, Hospital Selayang, Hospital Serdang, Hospital Ampang, Hospital Tengku Ampuan Rahimah,Klang.... Tapi kalau dapat HKL ok gak kan.....


Aku mmg x suka kalau dapat keje kat kawasan pedalaman nie....mmg x boleh hidup lah rasanya! Mcm mana nnt aku nk jmpa kawan2 aku yg kat kg tu nnt?? walaupun kg aku tu terletak di HULU SELANGOR.... dengar pun dah hulu kan... tapi kalau nk ke KL dalam sejam je ikut Highway PLUS... berbanding dengan bandar2 besar spt Ipoh, JB, Kuantan, Alor Star... jauh tu nak ke KL... hahaha
So, secara konklusinya, aku mmg x nak kuar dari Selangor ni... cukup lah masa student dulu aku dah praktikal kat seremban dan melaka.... best gak duk Melaka.. banyak hiburan,tapi kalau banyak hiburan tapi kwn2 xda pun ape gunanya kan??


**********


So,aku pun pegi ke cyber cafe kat Taman U , belakang UPSI  Tg.Malim ....  aku bukak la website KKM.
bukak je website tu,aku terus klik kat semakan penempatan pembantu perubatan. aku pun isi la aku punya no.i/c - 880804****** .... hihihi then aku klik 'semak'. Aku tgu dia punya loading bukan punye lama.... dalam hati aku, line problem ke ni?? dah la aku tgh bedebar ni... aku mula salahkan cc ni, dlm hati aku, takkan la cc pun line problem, lembap nak mampuss!! gertak hati ku....
      -Suka cita dimaklumkan nama anda belum diproses lagi, sekian harap maklum-
Terkebil-kebil mata aku membaca ape yg terpapar kat skrin komputer tue..Aku tak pecaya, aku try sekali lagi. Kali ni dia punye loading cepat je...tapi ternyata ayat skema yg sama mcm tadi keluar jugak..
Arghhhh aku mula bengang. Hati aku dah jadi x tentu arah, mcm2 yang timbul dlm kepala otak aku yg beku ni..Mcm2 perasaan timbul, aku pun x tau mcm mana reaksi muke aku mcm mana time tu.


Aku terus call kwn aku Hafiz thermostat budak Kepong..


     "weh apis, kenape aku x dapat cek ni?? nama aku xda dlm senarai la..."
     " betul ke?? nnt aku tanye yg lain2... sabar der..."


Rupe2 nya ada lagi separuh member2 aku yg x dapat penempatan mcm aku... Hati aku mula lega... Fuhh!!!


Balik rumah aku senyap je kat family aku... aku x bg tau pun kat dorang yg ada member2 aku yg dah tau penempatan...Aku bercadang nak cek lagi kat intenet esoknya...


Esoknya, perkara yg sama terjadi jugak...nama aku masih takde dalam sistem....
Dah lah tarikh lapor diri semakin hampir...aku risau tul!
Hafiz e-mail kat aku senarai nama member2 yg dah dapat penempatan dgn hospital yg dorang kena lapor diri.... tapi nama aku takde. Aku tgk, ada beberapa hospital yg masih kurang pengisian... tapi aku sedikit kecewa sbb hospital2 kat Selangor ngn KL dah penuh diisi... Yang tinggal Hospital Kuala Terengganu, Hospital Melaka, Hospital Alor Star...Tapi, Hospital Serdang kosong jugak... yeahhh aku berdoa dapat hospital serdang.. huhuhu


Beberapa hari kemudiannya nama aku masih takde dlm senarai, member2 aku ada yg dah dapat surat dari KKM utk g lapor diri...Memandangkan tarikh lapor diri dah semakin hampir... aku pun call kawan2 yg lain utk bertanya kabar.. Ada yg happy, ada yg sedih sbb kena g kerja tmpt yg jauh... yg aku bengang si Ali tu, dah lah duk KL, tapi dpt kat Seremban  je... eeeeee geramnya dgn dia...member2 yg lain kebanyakan nya dapat tmpat yg jauh dr negeri asal...kebanyakan geng2 aku budak Selangor dapat kat Hospital Pulau Pinang... aku pun dah mula terbayangkan suasana Pulau Pinang... mcm mana la kalau aku dapat kat P.Pinang... huhu aku mula berangan-angan... Of course, budak2 kelantan x dapat kat negeri dorang sendiri... Aku tgk senarai nama tu, Hospital Kota Bharu hanya di isi oleh 2 org member aku.. Dora si budak JB ngn Aiman (obor2) budak Putrajaya...dlm hati aku, HAHAHAHA x sangka korang bergandingan kat KB...hihihi ( aku gelak jahat dalam hati).


Pagi tu, Idong call aku...dia cakap dia dapat kat hospital Klang... dia dah dapat surat twaran...Arghhh 'bengkek' nye hati aku... jeles pun ada.... dia dapat kat negeri aku sendiri! Isong pun bagi lah aku nombor telepon KKM, dia suh aku call KKM tanye penempatan aku.... Kemudian Rau (dak Sabak Bernam) pun call aku, dia bg tau yg dia pun dah call KKM , dia dapat kat Kota bharu.. What??? aku terkejut...


     "serius ke ni Rau, kau dapat kat Kota Bharu???" aku tanye berkali-kali sbb x percaya..
     " ye la.. aku baru je call KKM.. dia kata aku dapat kat Kota Bharu"  Rau cuba yakinkan aku.


Masa tu,aku dalam kete ngn family aku... Aku bg tau kat mak aku yg kawan2 aku yg lain dah dapat penempatan... aku pun bg tau yg Rau dapat kat kota bharu...kemudian, aku pun bergurau dgn mak aku, aku bg tau yg aku pun mungkin dapat kat kota bharu.... ahakz! hahaha aku gelakkan kat mak aku...
masa tu, mak aku dah merah tahan marah.. mak aku mmg x nak kasi aku g jauh2.. dia kalau boleh nak aku keje kat Hospital KKB aje... huhuhu... Dalam hati aku, jgn la aku dapat kat Kelantan... Ujung Peta Malaysia woooo.......


kul 12 tgah hari,aku call KKM, banyak kali aku call, x da sapa yg angkat... arghh damn betol la...
maybe dorang g rehat ni...pikir aku dlm hati. "takpe,nnt lepas kul 2 aku call semula"


lepas kul 2pm, aku call lagi.


"Hello, Assalamualaikum.... ini KKM ke? Saya nak semak penempatan untuk Pembantu Perubatan "
" Ya, sila berikan nama dan no i/c encik." Kemudian, aku pun ikut arahan yg diberikan org dlm tepon tue...
"Untuk makluman Encik Sharizal, encik dapat penempatan di Hospital Raja Perempuan Zainab 2, Kota        Bharu, KELANTAN" dengan jelas org dalam talian tu memberitahu aku...
"Ermmm, boleh ulang semula tak yg saya dapat kat mana?" aku nk kompemkan sekali lagi ape yg aku dengar tadi.
"Encik Sharizal diminta lapor diri di Hospital Raja Perempuan Zainab 2, Kota Bharu, Kelantan"
"Ok, terima kasih ya," aku terus letak tepon..


***************


Aku terus tergamam. bisu seketika, merenung masa depan.




   
   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...