Wednesday 4 January 2012

Owhh C.I.N.T.A.

Hai.... esok sekolah dan nak mula, kelengkapan sekolah dah sempurna ke? Beg baru, kasut baru, baju baru, seluar baru, alat tulis baru, semuanya nak baru... tapi azam masih lama, iaitu nak berjaya dalam peperiksaan??? Kenapa budak-budak sekolah punya azam tahun baru asyik sama je setiap tahun, adakah tahap pemikiran mereka hanya setakat itu? kemon la...takkan tanam azam utk exam je kot... memang tahap pemikiran kanak2 hingusan betol la... cuba la berazam yg gempak2 sket...HAHAHA.


kalau nak bercerita pasal azam masa sekolah rendah dulu, aku penah berazam yg paling stylo punye yg pasti korang semua pun nak nangis biler dengar azam aku nih! Aku pun x tau macam mana aku boleh berpikir utk berazam mcm tu....Aku pun dah tak ingat azam stylo tu azam yang ke berapa dalam hidup aku tapi mungkin itu adalah azam pertama yang aku buat sejak aku tahu yang manusia akan berazam untuk tahun baru!
Serius, azam aku masa tu adalah aku berazam untuk membace buku/novel yang ada di perpustakaan sekolah sebanyak lebih seratus buah dalam masa setahun... Agak2 korang, Albert Einstein penah berazam sestylo aku tak masa dia kecik2 dulu??


Semua ni gara2 projek NILAM masa kat sekolah rendah dulu la.....NILAM  (Nadi ILmu Amalan Membaca), satu projek untuk menggalakkan kanak2 untuk membace dan merekodkan bacaan mereka... sape yang banyak membace akan dapat hadiah....so, sejak itu aku mula jadi ulat buku.. waktu rehat je mesti pegi pinjam buku kat perpustakaan. Pembacaan aku masa tu lebih kepada cerita-cerita penyiasatan dan misteri, tak tahu lagi kisah-kisah cinta dan sebagainya, sesuai dengan umur masa tu yang mempunyai sifat ingin tahu yang amat tinggi pada usia masa tu...


Okey, apa yang aku ingin sampaikan disini bukanlah pasal azam tahun baru aku yang paling stylo dalam sejarah peradaban manusia tu mahupun pasal Projek NILAM yang berjaya menjadikan aku ulat buku untuk beberapa ketika itu, tetapi yang aku ingin sampaikan disini adalah tentang buku2 dan novel2 melayu yang terdapat dipasaran sekarang seperti ini, 






Persoalannya, kenapa penulis-penulis tempatan hanya menulis novel2 cinta, dan mengapa hanya novel2 cinta yang paling laris di Malaysia ni?? Setiap kali aku masuk kedai buku  seperti POPULOR dan MPH, novel2 cintan macam ini lah yang aku nampak....bace tajuk je aku dah mual, macam mana pulak penerimaan aku untu membaca isi kandungan novel itu, aku pun tak dapat nak bayangkan...


Adakah penulis tempatang hanya tahu menulis novel cinta je? Dan kenapa mesti Novel cinta?? Adakah permintaan pasaran untuk novel di Malaysia hanya untuk novel cinta??  Ombak Rindu, Stanza Cinta, Berikan Cintamu, Terlanjur Mencintaimu, Syair Cinta,  HargaSebuah Cinta,  Kau Kekasihku, dan macam2 lagi yang aku sendiri pun tak sanggup untuk senaraikan dalam blog aku ni... Serius, aku rasa novel2 cinta ni tak akan membina motivasi aku, malah akan membuatkan diri kita begitu taksub pada cinta, trauma untuk bercinta serta hanya inginkan cinta yang sempurna dan mendambakan cinta yang kekal tanpa melihat kepada realiti kehidupan. 


Sebab itu, bila aku melalui ruangan novel di kedai buku yang aku masuk, hanya wanita yang akan berada diruangan novel2 melayu, jarang sekali untuk melihat kaum Adam untuk berada diruangan novel ini, mungkin mereka juga sama pendapat dengan aku. Adakah novel ini hanya untuk kaum wanita sahaja? Realitinya begitulah, bila kita kaitkan novel melayu, ia lebih bertumpu kepada golongan wanita/remaja perempuan - jarang sekali kita melihat dalam biodata orang lelaki yang meletakkan membaca novel sebagai hobi mereka. Hal ini disebabkan orang akan berfikir bila membaca novel, pasti bace novel cinta! OMG.... mesti malu bila orang akan berfikir macam tu...


Jika kita lihat pula novel-novel orang putih, mereka bukan sahaja menulis novel cinta malah mereka menulis pelbagai jenis genre yang bersifat lebih global. Mereka juga ada novel cinta tetapi mereka juga ada novel sains fiksyen, novel seram, serta novel yang tidak berkaitan dengan cinta tetapi lebih kepada kehidupan serta pembangunan jati diri. Buku motivasi dan novel mengenai kehidupan adalah sangat berbeza. Novel tentang kehidupan tidak banyak elemen cinta yang diketengahkan tetapi lebih kepada kehidupan seseorang yang mampu mengharungi kehidupan melalui kisah-kisah hidupnya yang penuh dengan prinsip dan motivasi yang tinggi. Novel orang putih tidak meletakkan cinta sebagai kisah utama jalan cerita yang dibuat. Lihat lah bagaimana novel2 yang meletop seperti novel bersiri Harry Potter, Transformers dan novel2 John Grisham... Yang pastinya, novel yang meletop itu bukanlah novel cinta!


++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


Tak semestinya bukan novel cinta tak boleh laku di pasaran Malaysia ni.... Para Karyawan harus berani melakukan perubahan, jangan hanya novel cinta sahaja, tidak hairan mengapa lambakan filem-filem cinta di panggung wayang semakin menjadi-jadi sekarang malah, trend filem sekarang adalah mengadaptasikan dari novel...betul-betul ketandusan idea para karyawan tanahair sekarang ini.


Novel2 cinta ini ini ternyata membunuh minat pembaca-pembaca  seperti aku ini! 


p/s : just one step can change averything!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...