Sunday 27 November 2011

Renungan NOVEMBER (2)

Bulan NOVEMBER 2011 memang penuh dengan cabaran dalam hidup aku.
Segala yang berlaku sebenarnya ada sebabnya. Aku sebagai Hambanya hanya perlu bersabar dan menghadapi dugaan itu dengan tenang. Kata braser KB, dugaan yang Allah turunkan kepada kita sebab Dia sayang kan kita. 


7 November 2011
Bermulalah hidup aku tanpa My Vee (buat sementara waktu ye..) ... My Vee adalah sebuah kereta yang banyak berjasa kepada aku, yang telah bawak aku berjalan jauh sehingga ke negeri cik siti wan kembang malah sehingga ke sempadan Thailand. My Vee tak banyak meragam. Jarang untuk dia merajuk kerana dia tau yang tuannya tak pandai nak pujuk. So, atas sebab itu lah aku sangat sayang kan Vee aku tu (ahakz!). Entah kenapa mungkin sejak kebelakangan ni aku ada berhajat nak kete yang lebih baik dari Vee aku tu, mungkin itu punca dia jadi begitu, terus membawa diri ke Segambut.Ketiadaan Vee disisi 'mematahkan kaki' aku.


Insurans - Seriously, aku memang tak pernah ambil tau pasal insurans ni, yang aku tau setiap tahun aku kena bayar insurans kereta aku yang berjumlah hampir seribu ringgit malaysia. Insiden ini memberi aku pengetahuan berkenaan insurans ini. Selepas exciden malam itu, keesokannya aku dan rakan2 yang boleh digelar sahabat pergi ke perodua cawangan Segambut untuk menguruskan insurans bagi pihak My Vee... Pihak perodua memintak aku membawa dokumen2 yang diperlukan bagi proses untuk claim insurans.Masa itulah aku baru tau berapa banyak yang pihak insurans cover kerosakan yang aku alami itu yang selama ini ada aku kisah??
Banyak yang aku belajar menganai insurans dari isu2 yang ditimbulkan oleh pihak perodua yang banyak mengganggu fikiran aku.


Tak ramai orang tau yang aku excident, hanya ahli keluarga, sahabat2 di kampung dan rakan2 sekerja. Biler aku bagi tau yang aku excident alhamdulillah kebanyakannya memberikan reaksi yang positif. Ada yang begitu simpati, ada yang memberikan semangat dan nasihat kepada aku ada juga yang menganggap aku bergurau.


Namun,sebagai seorang lelaki yang penuh dengan ego, tak banyak yang aku cerita pada kawan2.Aku hanya cerita perkara yang perlu sahaja tapi apa yang tersirat dalam hati, apa kesusahan yang dialami hanya tuhan yang tahu. Tak perlu aku membawa cerita2 sedih untuk meraih simpati sesiapa,tak perlu aku cerita tentang gangguan yang aku terima dari budak yang aku langgar  tu meminta aku selesaikan masalah yang dihadapi untuk claim insurans, tak perlu cerita bagaimana susahnya aku nk berhubung dengan pihak perodua yang sering memberi alasan dan memberi perkhidmatan yang tak memuaskan!


Itulah hikmahnya, bila kita ditimpa kesusahan lita akan lihat siapa yang akan datang membantu dan siapa yang akan meninggalkan kita, siapa yang akan mengambil kesempatan keatas diri kita dan siapa pula yang akan datang membantu kita dengan hati yang jujur dan ikhlas.Sesungguhnya, keikhlasan itu sangat abstrak. Kita tidak dapat melihat keikhlasan seseorang tetapi apa yang mampu kita lakukan mendoakan orang yang telah membantu kita itu ikhlas dalam memberikan bantuan, InsyaAllah....


p/s : Doakan kesejahteraan Vee saya ye... :)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...